Wartburg 1000 typ 353

Text a foto: E. Männer

mot AUTO-KRITIK“, ročník 12, č. 19 (10. 9. 1966)

Nová karosérie vozu Wartburg už několik měsíců není tajemstvím. První fotografie jsme přinesli v čísle 2/66. Od července 1966 je nový Wartburg s označením 353 ve výrobě a v září začal prodej i v západním Německu. Zatím jsme stačili nasbírat první jízdní dojmy. Podrobný test bude následovat za několik týdnů.

Dvě varianty výbavy

Už v předslovu k číslu 16/66 jsme očekávali, že cena vozu se zvedne oproti předchozímu typu 312. Navýšení ceny o 400 DM je odůvodnitelné novou karosérií s prostornějším interiérem i zavazadlovým prostorem. V nabídce jsou dvě verze výbavy: normální limuzína stojí od dovozce v Braunschweigu 5.280 DM, luxusní limuzína 5.730 DM.

Již standardní limuzína má poměrně bohatou výbavu:

  • čtvery dveře sériově,
  • zadní s dětskými pojistkami,
  • záďová ventilace v čalounění sloupků,
  • zamykání dveří u řidiče i spolujezdce,
  • odkládací polička pod celou přístrojovou deskou,
  • elektrický ostřikovač,
  • otočné výdechy ventilace v přístrojové desce a
  • světlomety s páčkami pro výškové seřízení při zatíženém vozidle.

Luxusní limuzína nabízí navíc za příplatek 450 DM:

  • lůžkovou úpravu sedadel,
  • lepší čalounění,
  • koberec na podlaze,
  • světelnou houkačku,
  • dvoustupňový ventilátor,
  • zapalovač cigaret,
  • dvouhlasé fanfáry a
  • denní počítadlo kilometrů.

Navenek se luxusní limuzína od normální odlišuje:

  • chromovanými lištami okenních těsnění,
  • chromovanými rámečky bočních oken (hliníkovými, pozn. překl.),
  • svislými dorazovými nárazníky a
  • ozdobnými výplněmi kol.
Obr. 1: Nový Wartburg 1000 typ 353.
Obr. 2: Pohled zezadu.

Větší interiér i prostor pro zavazadla

Nový Wartburg vypadá zvenčí střízlivě a účelně, jeho karosérie zcela odpovídá moderním trendům — nízký pas, velké prosklené plochy, široké dveře, skromné užití chromu. Na západě tak již nenarazí na výsměch, jako předchozí typ 311/312. Při stejném rozvoru náprav (2.450 mm) a o 8 cm kratší délce nabízí nový wartburg stejnou délku vnitřního prostoru jako předchozí model, která odpovídá vozům Audi.

Šířka v oblasti loktů narostla zhruba o 8 cm a dostala vůz na úroveň střední třídy (cca 135 cm vpředu i vzadu). Notně se zvětšil také zavazadlový prostor, papírově na 525 dm3, téměř jako Ford 12 M. Jako vadu na kráse je třeba uvést, že v nezatíženém stavu je záď nového wartburgu nadzvednuta výše než předek.

Zadní kola, vlečená na šikmo uložených ramenech, dostávají pozitivní odklon a levé kolo k pravému má blíže dole než nahoře („nohy do O“). U vozu s předním náhonem, který není svou zádí vytlačován ze zatáčky, je to ale opravdu jen kosmetická vada, která zmizí s obsazením auta dvěma osobami a 50 kg zavazadel.

Obr. 3: Snadné nastupování díky čtyřem dveřím, dětské pojistky na zadních dveřích. Model de Luxe na fotografiích měl sériově lůžkovou úpravu. Na zadních sloupcích jsou vidět otvory odvětrávání interiéru.

Přepracovaná technika

Nový podvozek s vinutými pružinami a 13palcovými koly dostal na podzim předchozího roku už Wartburg 312. Dvoudobý trojválec o objemu 992 ccm a výkonu 45 k se vyrábí od roku 1957, během té doby prodělal svůj vývoj a stihl vyzrát.

Pro typ 353 bylo ovšem některé příslušenství přepracováno: zvětšený vzduchový filtr, nový karburátor, chladič s náplní na 50.000 km, 12voltová elektrosoustava. Nová je také – konečně – plně synchronizovaná čtyřstupňová převodovka s normálním schématem řazení do H (dosud to bylo H postavené „na hlavu“).

Řazení pod volantem jde radostně lehce a má krátké dráhy. Homokinetické hnací klouby s plynulým vedením i při natočených kolech má wartburg také od roku 1965. Výrobní závod uvádí obrysový průměr zatáčení 10,2 m, což je na vozidlo s předních pohonem senzační hodnota. Původně jsme toto číslo měli za stopový průměr zatáčení, ale údaj je v pořádku: díky velmi velkému natočení kol (patrně díky velkým podběhům) si nový wartburg vystačí s 10,5 m!

Obr. 4: Dvouramenný volant s obloženým středem; zámek zapalování a volantu vlevo pod sloupkem řízení, natáčecí výdechy ventilace vlevo i vpravo. Oba modely vozu Wartburg mají poličku pod celou přístrojovou deskou.
Obr. 5: Přístroje přehledně uspořádané v zorném poli: vodorovná stupnice tachometru, pod ní ukazatel paliva, počítadlo kilometrů a denní kilometrovní (pouze de Luxe) a kontrolky. Elektrický ostřikovač!
Obr. 6: Ruční madlo pro spolujezdce je zapuštěno v přístrojové desce zcela vpravo, vedle něj se nachází záslepka otvoru pro rádio. Sedadla mají dobré čalounění, po stranách jsou seřizovací páčky. Wartburg 1000 de Luxe má sériově lůžkovou úpravu.

Podvozek odpovídá současné technice. Prakticky bezúdržbová uložení (mazání každých 50.000 km), široké nízkoprofilové pneumatiky 6.00-13 – stejně jako DKW F 102 – na ráfcích 4,5″. Dobré bubnové brzdy s protiblokovým omezovačem brzdného tlaku na zadní nápravě.

První jízdní dojmy

Nový podvozek wartburgu má mnohem měkčí pérování než předchozí typ (viz test v čísle 9/64). To tam je kymácení na zvlněných cestách. Široký rozchod a moderní nízkoprofilové pneumatiky dají o sobě vědět v první zatáčce.

Nová karosérie je velmi přehledná, všechny čtyři rohy karoserie jsou dobře vidět. Nezvykle velké natočení kol usnadňuje parkování. Vnitřní prostor je štědře široký, i vzadu je nad hlavou dost místa. Rozměrná přední sedadla mají v nevídaném rozsahu seřiditelná opěradla. Naproti tomu je zadní lavice nového wartburgu značně krátká, ve prospěch zdánlivě dlouhého prostoru pro kolena.

U dvoudobého motoru jdou jeho přednosti i zápory ruku v ruce: velmi klidný chod ve středních rychlostech a na volnoběh a výraznejší zátah v nízkých otáčkách jsou příjemné vlastnosti. Neradostné je komplikované mazání směsí oleje a benzínu (1:33). Hluk motoru při ostřejším plynu je kultivovanější, než u staršího wartburgu, ale jen milovník dvoutaktů pro něj najde omluvu.

Obr. 7: S objemem 525 dm3 (podle výrobce) je zavazadlový prostor větší než například u Opelu Kadett B (460 dm3). 42litrová nádrž se nachází nad zadní nápravou, plnicí hrdlo nádrže je pod víčkem v pravém zadním blatníku.
Obr. 8: Zadní stěna je bohužel velmi vysoká (kvůli zpevnění), a zavazadla se proto přes ni musejí vysoko zvedat.
Obr. 9: Dvoudobý tříválec o výkonu 45 k byl pro nový Wartburg 1000 / Typ 353 až na drobné změny (nový karburátor a vzduchový filtr, 12voltová elektroinstalace) převzat z předchozího modelu 311/312. Příkladně přístupný je motor se všemi svými agregáty.

Šance na trhu

Předchozí Wartburg 312 měl díky zastaralé karosérii v západním Německu jen mizivé šance na úspěch. S novou karoserií by se dalo doufat v příznivý obrat, v neposlední řadě také proto, že DKW končí se svými dvoudobými modely. Zda-li je takové uvažování na místě, je nejisté. Četnost „dvoudobé obce“ se těžko odhaduje, většina z jejích členů dávno přešla na čtyřdobou stranu. Řídká síť opraven Wartburg (cca 80 prodejců ve spolkových zemích s regionálními prodejními místy) a politické předsudky nepřipouštějí a priori žádné velké prodeje. Již v čísle 2/66 jsme psali o přicházejícím wartburgu s motorem Wankel. Nová karosérie je bezpochyby navržena s ohledem na Wankelův motor, na němž v Eisenachu usilovně pracují. Nový motor by wartburgu na našem trhu značně pomohl. Avšak na Wankel z NDR je také pohlíženo s nedůvěrou. Nejlepší řešením by tak byl jedenapůllitrový čtyřdobý motor, ten se však rozhodně neplánuje. A sériová výroba Wartburgu Wankel je zatím stále nejistá.

Motor: Dvoudobý tříválec před přední nápravou, objem 992 ccm, kompresní poměr 7,61, výkon 45 k při 4 200 ot./min, nejvyšší kroutící moment 9,3 mkg při 2750 ot./min, vodní chlazení s vyrovnávací nádržkou a žaluzií chladiče (mrazuvzdorná náplň), mazání směsí (1 litr oleje na 33 litry paliva), 1 spádový karburátor BVF 36 F 1-11, nádrž (vzadu) o objemu asi 42 l, akumulátor: 12 V/42 Ah.

Pohon: Čtyřstupňová převodovka s řazením pod volantem (plná synchronizace) a vypínatelnou volnoběžkou, pohon přední nápravy dvojkloubovými hřídeli, převodové poměry: 3,273 / 2,133 / 1,368 / 0,956 / zp. 4,44; stálý převod: 4,429:1.

Podvozek: Rám z obdélníkových profilů (karosérie přišroubovaná, všechny 4 blatníky odšroubovatelné), přední kola na zdvojených příčných ramenech, zadní kola na šikmo zavěšených ramenech, vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči vpředu i vzadu, pneumatiky 6.00-13 na ráfcích 4,5 J x 13, řízení s ozubenou tyčí, bubnové brzy.

Rozměry: Rozvor 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1260/1300 mm, vnější rozměry 4220/1640/1495 mm, světlá výška cca 160 mm.

Hmotnosti: Pohotovostní cca 900 kg, celková cca 1300 kg.

Jízdní vlastnosti (dle výrobce): Nejvyšší rychlost cca 125 km/h, zrychlení z 0 na 80 km/h za 15 vteřin, spotřeba 8,5–9,8 l/100 km.