Text a foto: E. Männer
mot AUTO-KRITIK“, ročník 12, č. 19 (10. 9. 1966)
Nová karosérie vozu Wartburg už několik měsíců není tajemstvím. První fotografie jsme přinesli v čísle 2/66. Od července 1966 je nový Wartburg s označením 353 ve výrobě a v září začal prodej i v západním Německu. Zatím jsme stačili nasbírat první jízdní dojmy. Podrobný test bude následovat za několik týdnů.
Dvě varianty výbavy
Už v předslovu k číslu 16/66 jsme očekávali, že cena vozu se zvedne oproti předchozímu typu 312. Navýšení ceny o 400 DM je odůvodnitelné novou karosérií s prostornějším interiérem i zavazadlovým prostorem. V nabídce jsou dvě verze výbavy: normální limuzína stojí od dovozce v Braunschweigu 5.280 DM, luxusní limuzína 5.730 DM.
Již standardní limuzína má poměrně bohatou výbavu:
- čtvery dveře sériově,
- zadní s dětskými pojistkami,
- záďová ventilace v čalounění sloupků,
- zamykání dveří u řidiče i spolujezdce,
- odkládací polička pod celou přístrojovou deskou,
- elektrický ostřikovač,
- otočné výdechy ventilace v přístrojové desce a
- světlomety s páčkami pro výškové seřízení při zatíženém vozidle.
Luxusní limuzína nabízí navíc za příplatek 450 DM:
- lůžkovou úpravu sedadel,
- lepší čalounění,
- koberec na podlaze,
- světelnou houkačku,
- dvoustupňový ventilátor,
- zapalovač cigaret,
- dvouhlasé fanfáry a
- denní počítadlo kilometrů.
Navenek se luxusní limuzína od normální odlišuje:
- chromovanými lištami okenních těsnění,
- chromovanými rámečky bočních oken (hliníkovými, pozn. překl.),
- svislými dorazovými nárazníky a
- ozdobnými výplněmi kol.
Větší interiér i prostor pro zavazadla
Nový Wartburg vypadá zvenčí střízlivě a účelně, jeho karosérie zcela odpovídá moderním trendům — nízký pas, velké prosklené plochy, široké dveře, skromné užití chromu. Na západě tak již nenarazí na výsměch, jako předchozí typ 311/312. Při stejném rozvoru náprav (2.450 mm) a o 8 cm kratší délce nabízí nový wartburg stejnou délku vnitřního prostoru jako předchozí model, která odpovídá vozům Audi.
Šířka v oblasti loktů narostla zhruba o 8 cm a dostala vůz na úroveň střední třídy (cca 135 cm vpředu i vzadu). Notně se zvětšil také zavazadlový prostor, papírově na 525 dm3, téměř jako Ford 12 M. Jako vadu na kráse je třeba uvést, že v nezatíženém stavu je záď nového wartburgu nadzvednuta výše než předek.
Zadní kola, vlečená na šikmo uložených ramenech, dostávají pozitivní odklon a levé kolo k pravému má blíže dole než nahoře („nohy do O“). U vozu s předním náhonem, který není svou zádí vytlačován ze zatáčky, je to ale opravdu jen kosmetická vada, která zmizí s obsazením auta dvěma osobami a 50 kg zavazadel.
Přepracovaná technika
Nový podvozek s vinutými pružinami a 13palcovými koly dostal na podzim předchozího roku už Wartburg 312. Dvoudobý trojválec o objemu 992 ccm a výkonu 45 k se vyrábí od roku 1957, během té doby prodělal svůj vývoj a stihl vyzrát.
Pro typ 353 bylo ovšem některé příslušenství přepracováno: zvětšený vzduchový filtr, nový karburátor, chladič s náplní na 50.000 km, 12voltová elektrosoustava. Nová je také – konečně – plně synchronizovaná čtyřstupňová převodovka s normálním schématem řazení do H (dosud to bylo H postavené „na hlavu“).
Řazení pod volantem jde radostně lehce a má krátké dráhy. Homokinetické hnací klouby s plynulým vedením i při natočených kolech má wartburg také od roku 1965. Výrobní závod uvádí obrysový průměr zatáčení 10,2 m, což je na vozidlo s předních pohonem senzační hodnota. Původně jsme toto číslo měli za stopový průměr zatáčení, ale údaj je v pořádku: díky velmi velkému natočení kol (patrně díky velkým podběhům) si nový wartburg vystačí s 10,5 m!
Podvozek odpovídá současné technice. Prakticky bezúdržbová uložení (mazání každých 50.000 km), široké nízkoprofilové pneumatiky 6.00-13 – stejně jako DKW F 102 – na ráfcích 4,5″. Dobré bubnové brzdy s protiblokovým omezovačem brzdného tlaku na zadní nápravě.
První jízdní dojmy
Nový podvozek wartburgu má mnohem měkčí pérování než předchozí typ (viz test v čísle 9/64). To tam je kymácení na zvlněných cestách. Široký rozchod a moderní nízkoprofilové pneumatiky dají o sobě vědět v první zatáčce.
Nová karosérie je velmi přehledná, všechny čtyři rohy karoserie jsou dobře vidět. Nezvykle velké natočení kol usnadňuje parkování. Vnitřní prostor je štědře široký, i vzadu je nad hlavou dost místa. Rozměrná přední sedadla mají v nevídaném rozsahu seřiditelná opěradla. Naproti tomu je zadní lavice nového wartburgu značně krátká, ve prospěch zdánlivě dlouhého prostoru pro kolena.
U dvoudobého motoru jdou jeho přednosti i zápory ruku v ruce: velmi klidný chod ve středních rychlostech a na volnoběh a výraznejší zátah v nízkých otáčkách jsou příjemné vlastnosti. Neradostné je komplikované mazání směsí oleje a benzínu (1:33). Hluk motoru při ostřejším plynu je kultivovanější, než u staršího wartburgu, ale jen milovník dvoutaktů pro něj najde omluvu.
Šance na trhu
Předchozí Wartburg 312 měl díky zastaralé karosérii v západním Německu jen mizivé šance na úspěch. S novou karoserií by se dalo doufat v příznivý obrat, v neposlední řadě také proto, že DKW končí se svými dvoudobými modely. Zda-li je takové uvažování na místě, je nejisté. Četnost „dvoudobé obce“ se těžko odhaduje, většina z jejích členů dávno přešla na čtyřdobou stranu. Řídká síť opraven Wartburg (cca 80 prodejců ve spolkových zemích s regionálními prodejními místy) a politické předsudky nepřipouštějí a priori žádné velké prodeje. Již v čísle 2/66 jsme psali o přicházejícím wartburgu s motorem Wankel. Nová karosérie je bezpochyby navržena s ohledem na Wankelův motor, na němž v Eisenachu usilovně pracují. Nový motor by wartburgu na našem trhu značně pomohl. Avšak na Wankel z NDR je také pohlíženo s nedůvěrou. Nejlepší řešením by tak byl jedenapůllitrový čtyřdobý motor, ten se však rozhodně neplánuje. A sériová výroba Wartburgu Wankel je zatím stále nejistá.
Motor: Dvoudobý tříválec před přední nápravou, objem 992 ccm, kompresní poměr 7,61, výkon 45 k při 4 200 ot./min, nejvyšší kroutící moment 9,3 mkg při 2750 ot./min, vodní chlazení s vyrovnávací nádržkou a žaluzií chladiče (mrazuvzdorná náplň), mazání směsí (1 litr oleje na 33 litry paliva), 1 spádový karburátor BVF 36 F 1-11, nádrž (vzadu) o objemu asi 42 l, akumulátor: 12 V/42 Ah.
Pohon: Čtyřstupňová převodovka s řazením pod volantem (plná synchronizace) a vypínatelnou volnoběžkou, pohon přední nápravy dvojkloubovými hřídeli, převodové poměry: 3,273 / 2,133 / 1,368 / 0,956 / zp. 4,44; stálý převod: 4,429:1.
Podvozek: Rám z obdélníkových profilů (karosérie přišroubovaná, všechny 4 blatníky odšroubovatelné), přední kola na zdvojených příčných ramenech, zadní kola na šikmo zavěšených ramenech, vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči vpředu i vzadu, pneumatiky 6.00-13 na ráfcích 4,5 J x 13, řízení s ozubenou tyčí, bubnové brzy.
Rozměry: Rozvor 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1260/1300 mm, vnější rozměry 4220/1640/1495 mm, světlá výška cca 160 mm.
Hmotnosti: Pohotovostní cca 900 kg, celková cca 1300 kg.
Jízdní vlastnosti (dle výrobce): Nejvyšší rychlost cca 125 km/h, zrychlení z 0 na 80 km/h za 15 vteřin, spotřeba 8,5–9,8 l/100 km.